bbbBuell    Licht en Vonken

 Beginblad
 bbbBuell???
 Prehistorie
 Specificaties
 Man at Work
   Licht en Vonken
   Plastiek
   Openingen
 geen bbbBuell
 Links
 Plattegrond
   Home > Man at Work > Licht en Vonken

Kabelboom

November 2002

Bij aanschaf was de kabelboom al minimaal. Een kontakt/lichtschakelaar onder het linkerbeen. Starten met de claxonknop. Vanwege de ombouw naar carburatie en de simpele Crane ontsteking was een nieuwe kabelboom een must.

De dim- grootlichtschakelaar heb ik Run/Off schakelaar gemaakt. Ik vind het prettig de motor ook met de handen aan de clipons uit te kunnen zetten. Verder heb ik nog zoveel mogelijk overbodige en losse eindjes verwijderd. De rechter clipon is geheel leeg.

Alles wat niet strikt noodzakelijk is ontbreekt, startonderbrekers, jiffyschakelaar, bankangle sensor, clignoteurs, enzovoorts.
We houden de ontsteking, startmotor, dynamo, licht en remlicht en een toerenteller. Veel meer is er niet. De snelheidsmeter is een Sigma.

December 2002

De kabelboom kon nog wat opgeschoond worden. Een paar draadjes lopen wat zinloos heen en weer. De route van de ontstekingsunit naar de bobine was ook wat lang. Samen goed voor een extra 50 gram.


Accu

November 2002

De standaard accu lijkt mij zwaar genoeg voor een Full Dresser Electra Glide, of 12 minuten doorstarten op een wintersportcamping. Voor de bbbBuell wat overdreven. Volgens de deskundigen zijn er nauwelijks alternatieven. Alle veelbelovende systemen hebben moeilijk oplosbare problemen. Meer praktische geesten stellen dat lood-gel accu's met zeer beperke capaciteit wonderbaarlijke amperages kunnen leveren en dat zij de mishandeling door het standaard laadsysteem overleven.
Over de nog spectaculaiarder NiMH batterijen kon ik helaas onvoldoende bevestiging van de toepasbaarheid vinden. Een NiMH systeem van 12V 6 AH systeem met kortstondig 160 Ampere weegt slechts 1,2 kilo.
Ik kies voor 2 maal Hawker Cyclon Monobloc, die tesamen 1960gr. wegen en 12V 6Ah leveren. Deze configuratie heeft zich al bij meerdere Honda's RC51 bewezen.

De gewichtswinst is geweldig. De accu gaat van 6,9Kg naar 1960gr. Tegelijk vervangen we de accubevestigingsbeugel door tie-raps en de overbemeten aansluitkabels door 6mm kabeltjes. Deze 2 korte kabeltjes verstoken bij 100 Amp ieder wel 3 Watt, dat is te overleven. Weer 120 gram eraf. Samen dus goed voor meer dan 5 kilo winst.







Reageren:
RolfHand@xs4all.nl